Każda firma musi dostosować przestrzeń biurową do swoich potrzeb, żeby zapewnić pracownikom komfortowe warunki i tym samym móc działać efektywnie. Powszechnie korzysta się z trzech rodzajów biur – biur komórkowych, open space albo strefowych. Czym charakteryzują się poszczególne typy? Które z nich są najlepsze dla dużych i średnich organizacji?
Powierzchnie biurowe do wynajęcia zazwyczaj można dowolnie zaaranżować – zaplanować, gdzie znajdą się poszczególne strefy. Zdarza się jednak, że biuro, którego lokalizacja, wielkość oraz koszty najmu nam odpowiadają, ma konkretny układ przestrzeni i nie da się go zmodyfikować.
Jakie typy układów mogą mieć biura na wynajem?
Biura komórkowe
Pierwszy typ to biura komórkowe, czyli tradycyjne. Takie biura składają się z licznych zamkniętych wieloosobowych pokojów i gabinetów, które znajdują się wzdłuż korytarzy, wydzielonych części socjalnych oraz kilku sal konferencyjnych przeznaczonych na spotkania z klientami i z zespołami.
Ich największymi zaletami są: zachowanie poufności, duża ilość miejsca do przechowywania, możliwość personalizacji przestrzeni w zależności od potrzeb działu i ułatwienie pracy w skupieniu.
Warto jednak pamiętać, że biura komórkowe sprzyjają izolacji poszczególnych zespołów, często utrudniają komunikację, a tym samym również przepływ wiedzy i zarządzanie działami oraz ograniczają możliwość współdzielenia urządzeń.
Biura open space
Drugi typ to open space. Tego rodzaju biura do wynajęcia spotyka się obecnie najczęściej. Podstawą tych biur zgodnie z nazwą jest otwarta przestrzeń, w której biurka ustawia się szeregowo. Oprócz tego planuje się strefę socjalną i sale konferencyjne oraz czasami niewielkie przestrzenie do pracy w skupieniu lub do spotkań spontanicznych, np. sofy ustawione w rogu pomieszczenia, na których można spokojnie porozmawiać bez konieczności rezerwowania salek i przeszkadzania innym pracownikom.
Wynajem biur tego typu cieszy się dużą popularnością, ponieważ open space pozytywnie wpływa na komunikację, integrację i przekazywanie wiedzy w organizacji, a jednocześnie umożliwia łatwe przystosowywanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb firmy i współdzielenie urządzeń.
A czy takie biura mają jakieś wady? Przede wszystkim panuje w nich znaczny hałas, nie ma prywatności, warunków do pracy w ciszy ani do prowadzenia rozmów telefonicznych. Żeby sobie z tym poradzić, instaluje się w nich dźwiękoszczelne kabiny, wstawia się meble akustyczne z wysokimi ściankami albo montuje mobilne ścianki działowe.
Biura strefowe
Trzecim typem biur są biura strefowe. Czym się wyróżniają? Planuje się je tak, żeby wszyscy mieli dostęp do różnych stref, których potrzebują, np. stref do pracy zespołowej, pracy w skupieniu, nieformalnych spotkań, regeneracji, eat&meet, punktów technicznych oraz sal konferencyjnych.
W zależności od zakresu działalności firmy mogą przeważać strefy spotkań – w przypadku przedsiębiorstw skupiających się na współpracy pomiędzy pracownikami albo strefy do pracy w skupieniu – w przypadku przedsiębiorstw stawiających na działania indywidualne.
Biura strefowe pozwalają na komfortową pracę w różnych warunkach, szybką komunikację bez konieczności zakłócania ciszy innym i sprawny przepływ wiedzy, a jednocześnie gwarantują niższy poziom hałasu niż w open space. To rozwiązanie ma tylko jedną wadę – nie zapewnia prywatności.
Jeśli szukasz firmy, która prowadzi wynajem powierzchni biurowych w Łodzi, sprawdź ofertę Mermaid: https://www.mermaid.pl
—
Artykuł sponsorowany